Mam nadzieję, że program ws. asystencji międzykulturowej wejdzie w życie w marcu
Projekty uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy "Szkoła dla wszystkich" i rozporządzenia wykonawczego do niej przygotowało Ministerstwo Edukacji Narodowej. Program ma być realizowany w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027. Jego celem jego wsparcie dzieci i młodzieży z Ukrainy w funkcjonowaniu w polskim systemie oświaty, w tym młodzieży pochodzenia romskiego i z niepełnosprawnościami.
Zgodnie z założeniami, program będzie realizowany w ramach trzech modułów. Celem jednego z nich jest wsparcie wprowadzania do szkół funkcji asystenta międzykulturowego przez udzielenie wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły, w których uczniowie i uczennice będący obywatelami Ukrainy spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w zatrudnieniu asystentów międzykulturowych.
W środę wiceszefowa MEN wyraziła nadzieję, że program wejdzie w życie w marcu. "Mam nadzieję, że uda nam się go sformułować w taki sposób, by asystenci, którzy w tej chwili są zatrudnieni w szkołach, byli finansowani od początku roku" - przekazała PAP.
Jak dodała, w praktyce oznaczałoby to od marca, że "ruszamy z finansowaniem", ale też "z naborami, szkoleniami związanymi ze wsparciem psychologicznym".
Zapytana, jaka jest szansa, że program rzeczywiście wejdzie w życie od marca tego roku, Mucha odparła, że jej zdaniem szansa jest duża, "ale nie chce przesądzać konkretnych terminów". "W tej chwili jesteśmy na etapie uzgodnień międzyresortowych" - poinformowała. Przyznała, że są one trudne.
Wyjaśniła, że to "bardzo nietypowy program", zatem uzgodnienia muszą jeszcze potrwać. "Z naszej strony jest pełna determinacja, by wydarzyło się to tak szybko, jak to jest możliwe" - dodała.
Przekazała, że trudnością w uzgodnieniach są "zapisy, które wykraczają trochę poza nasz dotychczasowy porządek prawny, a jednocześnie muszą być zgodne z normami związanymi z finansowaniem ze środków unijnych". "To naprawdę nie jest łatwy program. Jest bardzo innowacyjny, dlatego musimy nad nim jeszcze trochę popracować" - dodała.
Podczas środowej konferencji, poświęconej dzieciom i młodzieży z Ukrainy w szkołach, zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej wiceszefowa MEN powiedziała, że program trzeba było "bardzo mocno przebudować".
"Staram się ze wszystkich sił i wydaje mi się, że to się uda, żeby zatrudnienie asystentów międzykulturowych od początku roku było refinansowane z tego programu" - powiedziała. Dodała, że obecnie liczba asystentów w bazie Systemu Informacji Oświatowej wynosi 444 osoby.
Zgodnie z projektem uchwały o ustanowieniu rządowego programu, który w grudniu trafił do konsultacji, organy prowadzące szkoły będą mogły wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych (w formie dotacji celowej) w ramach naborów ogłaszanych corocznie przez właściwych wojewodów.
Pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego mają mieć szkoły z największą liczbą uczniów z Ukrainy. W dalszej kolejności, przy przyznawaniu wsparcia finansowego, będą brane pod uwagę szkoły z najwyższym procentowym udziałem uczniów i uczennic z Ukrainy w stosunku do ogółu uczniów w danej szkole.
Warunkiem uzyskania wsparcia finansowego jest zapewnienie, że w szkole objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego uczy się co najmniej jeden uczeń lub jedna uczennica z Ukrainy.
Dofinansowanie będzie można uzyskać na zatrudnienie przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) jednego lub większej liczby asystentów międzykulturowych dla każdej szkoły, objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego. Jeden asystent międzykulturowy ma objąć wsparciem w danej szkole grupę liczącą nie więcej niż 20 uczniów. (PAP)
pak/ agz/ lm/